Google Website Translator

tiistai 21. tammikuuta 2014

Sydney!!!!!!

Olen nyt tehnyt sellaisen päätöksen, että hyppään muutaman matkakohteen yli. Nyt, kun on hääpäivästä kerrottu, siirrytään ajassa n.1kk eteenpäin. Kerron tuosta loppu Thaimaan reissusta kyllä tässä jossain vaiheessa, mutta nyt on pakko hehkuttaa tätä Australiassa käyntiä - ja se on tehtävä samaan aikaan, kun täällä ollaan! :)

Lento Kuala Lumpurista Sydneyyn kesti n. 8tuntia. Kelloja siirrettiin 3 tuntia eteenpäin verrattuna Lumpuriin.  Täällä on aikaero Suomeen verrattuna +9 tuntia. Täytyy kyllä sanoa, että on tuo +3 tunnin aikaero Lumpuriin verrattuna tuottaa vieläkin vaikeuksia. Meillä oli Jannen kanssa ihan loistava rytmi Thaimaassa. Yleensä menimme viimeistään klo 23 nukkumaan ja minä heräsimme siinä 8 ja 9 välissä. Sen 4 yön aikana, jotka vietimme Kuala Lumpurissa,  tapahtui rytmille jotain. Menimme nukkumaan vasta 2 jälkeen ja heräsimme 11 ja 12 välissä. (Lumpurissa aikaero Thaimaaseen verrattuna +1 tunti) Lumpurissa se ei niinkään haitannut, koska olemme jo kerran olleet siellä ja jo muutamassa päivässä ne paikat, joissa halusimme käydä, oli koluttu. Nyt tämä myöhään valvominen on huono juttu, koska Sydney:ssä on niin paljon tehtävää ja nähtävää, ettei täällä voi nukkua pitkään!!!  Olemme nyt joka ilta tönöttäneet hereillä klo 1 jälkeen ja aamuisin on pakko pistää kello soimaan 7 tai 8 aikaan, koska molemmat torkuttaa n. 2 tuntia.

15.1. saavuimme n. klo 20 Sydney:n lentokentälle. Saimme koneesta poistuessamme arrival card:t,  jotka täytimme lentokentän lattialla! Janne meni ensin passintarkastukseen. Yhtäkkiä hän lähti sivummalle...olin ihan pihalla. Oli minun vuoro mennä passintarkastajan luo. Passijeppe kysyi: "Matkustatko hänen kanssaan?" ja katsoi Jannea. Sanoin: "Juu." Passintarkastaja selitti, että Janne oli mennyt sivummalle täyttämään arrival card:ia uudestaan,  koska hän oli täyttänyt kortin väärällä kynällä! Janne siis oli täyttänyt kortin alunperin lyijykynällä, kun kortissa luki, että täytä kortti mustalla tai sinisellä kuulakärkikynällä. Passintarkastaja sanoi vielä minulle, että Janne oli vaikuttanut sen verran mukavalta, että hän oli luvannut, että Janne saa tulla jonon ohi.  Tämä virkailija hymyili eikä ollut sellainen perus sitruunan syönyt virkailija, joita kaikki muut lentokentät ovat olleet täynnä! Kaikki kunnossa, sain passini, arrival card:ni ja vielä hyvän loman toivotuksen!! Tuli heti hyvä fiilis australialaisista!  Ja, mikä ihaninta: englantia, josta ymmärsin kaiken! JEE!
Kävin hakemassa meidän rinkat sillä aikaa, kun Janne sääti arrival card:nsa kanssa. Passijeppe oli sanonut Jannelle, että olin passintarkastuksen yhteydessä sanonut hänelle, että minun puolestani Jannen saa jättää lentokentälle :)
Otimme taksin hotellillemme.  Kello oli jo n. 22 ja molemmilla kauhea nälkä. Kysyimme hotellin respasta, mistä löytyy lähin McDonalds....Onneksi matka oli lyhyt. Huomasin matkan varrella jo monta potentiaalista kauppaa, joissa on käytävä! Syömisen jälkeen kävimme vielä kaupassa ostamassa vettä ym. Oli hauskin kauppareissu ikinä! Maksuvaiheessa meidät ohjattiin itsepalvelukassalle. Muuten homma toimi oikein hyvin, mutta hedelmien kohdalla tuli ongelmia. Niissä ei ollut valmiina viivakoodeja,  koska punnitseminen piti tehdä vasta kassalla. Onneksi saimme apua kaupan työntekijältä. Toinen ongelmakohta oli maksaminen. Halusimme maksaa käteisellä, emme kortilla. No, seteli masiinaan vaan sisälle ja kone ilmoitti, miten paljon tulee rahaa takaisin....ja sieltähän ne tulivat!
Kun kävelimme takaisin hotellille, totesin jo Jannelle: " Tykkään tästä paikasta jo nyt ihan hirveesti!" Se yleinen fiilis ja ihmisten ystävällisyys oli parasta....vaikka olimme siis vasta muutaman tyypin kanssa jutelleet.

Seuraavana päivänä piti herätä aikaisin, jotta pääsemme tutkimaan, mihin olemme tulleet. Janne oli laittanut minun kelloni soimaan klo 9. No, en tiennyt, että herätys oli laitettu minun puhelimeeni ja aamulla, kun kello alkoi soida, painoin sen samantien pois, koska luulin, että se oli edellisen aamun aikainen herätys. Luulin tuossa kohtaa, että kello on varmaan joku 5. Jatkoin tyytyväisenä unia. Kun vihdoin sain silmät auki ja katsoin kelloa, huomasin, että se on jo lähemmäs 12. Ei, kun herättämään Janne ja kiertelemään. Suunnistimme ensimmäisenä Sydneyn oopperatalolle. Aurinko paistoi siniseltä taivaalta ja lämpöasteita oli varmaan n. 30°C. Nyt olin jo täysin varma, että rakastan tätä paikkaa!! Otimme kuvia Harbour bridge:stä,  oopperatalosta,  ihanasta puistosta ja vaan ihmettelimme kaikkea ympärillä olevaa. Siellä vaan papukaijat lensivät puusta toiseen!...sehän nyt on ennen kuulumatonta, kun on tottunut näkemään kaijoja vain eläintarhojen häkeissä. Kyllähän me vähän jo vaatekauppojakin kiertelimme.....ja taisi sieltä muutama vaatekin eksyä mukaan! :)

Seuraavana päivänä alkoi oikein kunnon shoppailu! Ensimmäisenä poistin Samsung liikkeestä tabletin ja sitten siirryin vaatekauppoihin.  Apua, miten paljon täällä on ihania vaatekauppoja!!! Lipin paratiisi! :) Meidän oli alunperin tarkoitus seuraavana päivänä vuokrata asuntoauto, jolla olisimme lähteneet köröttelemään ainakin Canberraan, mutta olimme aloittaneet auton metsästyksen liian myöhään, joten päätimme etsiä halvan hotellin. Tämäpä ei olekaan kovin helppoa Sydney:ssä. Täällä asuminen on todella kallista. Meidän ensimmäisestä hotellista maksoimme n. 80€/yö. Nyt oli tarkoitus löytää hotelli, joka olisi puolet halvempi. No, tuollaisen hotellin löytäminen oli aika mahdotonta päivän varoitusajalla. Päädyimme backpackerien suosimaan asumismuoto - hostelliin. Hostelli, jonka varasimme, oli vapaa vasta sunnuntaina, joten ajattelimme kysyä meidän sen hetkisestä hotellista, jos voisimme yöpyä siellä vielä yhden yön. No, hotellihan oli tietysti buukattu täyteen. Respan työntekijä sanoi, että lauantaille voi olla vaikea löytää yöpaikkaa,  koska nyt täällä on niin paljon turisteja ja kaikki paikat ovat täynnä. No, löysimme la-su väliseksi yöksi toisen hostellin,  joka oli vähän kauempana keskustasta.

18.1. lähdimme rinkkojen ja kantamusten kanssa kävelemään hostellillle.  Emme edes olleet varmoja, missä hostelli on, mutta ihan sama.....Nyt töppöstä toisen eteen! Tilannetta ei helpottanut yhtään se, että ensimmäisenä päivänä olin polttanut olkapääni todella pahasti. Nyt ne tietysti olivat toooooooosiiiiiiiii kipeät ja siihen,  kun vielä ottaa sen n. 15kg:n rinkan selkään, niin ei se ehkä maailman mukavimmalta tuntunut. Onneksi löysimme hostellimme heti ensi yrityksellä. Saimme avaimen ja sitten vaan jännittämään, onko meillä huonetovereita. No, ei ollut. Neljälle huone oli tarkoitettu, mutta olimme siellä Jannen kanssa kahdestaan. Heitimme kamat huoneeseemme ja sitten taas kiertelemään! Päätimme ottaa hop on hop of - bussin,  joka kiertää tiettyä reittiä. Lippu on voimassa ostohetkestä joko 24 tai 48 tuntia...saat itse päättää, kumman haluat. Voit hypätä millä pysäkillä tahansa pois ja hypätä takaisin kyytiin miltä hop on- pysäkiltä tahansa. Otimme ensin Bondi-tourin, jossa pääsimme näkemään Sydneyn kuuluisan Bondi beachin. Juu, kuuluisa kyllä oli ihmismäärän perusteella!! En ole koskaan nähnyt yhdellä rannalla noin paljon ihmisiä kuin, mitä Bondilla oli sinä päivänä! No, me emme Jannen kanssa beachille olleet tulleet, vaan niitä kauppojahan me kierreltiin! En edes olisi voinut tuolloin aurinkoa ottaa, koska olkapääni olivat niin palaneet. Kyllähän sieltä taas pussia ja kassia tuli mukaan! Kävimme katsomassa myös millaista beachillä oli meininki. Kävimme ennen lähtöä vielä rantaravintolassa syömässä. Sitten takaisin bussiin. Bussi ajoi asutusalueen läpi, missä oli kyllä sen näköisiä taloja, että tarvii varmaan lottovoittopäivänä sieltä kämppä poistaa! Oli sieltä kyllä uskomattomat maisemat. Hop on-bussissa voit kuunnella kuulokkeilla valitsemallasi kielellä, kun "kertoja" kertoo ohi ajettavista paikoista. Näiden miljoonatalojen kohdalla "kertoja" sanoikin talojen takaa avautuvaa näkymää million dollar view:ksi.....ja sitä se todella oli! Päästiin takaisin keskustaan ja vähän vielä piti Lipin päästä shoppailemaan. Sitten hostellille, vähän leffaa ja sitten unta.

19.1. taas asuinpaikan vaihto. Kamat kantoon ja muuttamaan. Pääsimme meidän uudelle hostellillemme. Saimme kuulla ensin, ettemme pääse huoneeseen ennen kuin klo 14.....ja kello oli tällä hetkellä vähän vajaa 11. Saimme kuitenkin jättää tavaramme säilöön hostelliin. Toinen vielä "vähän" huonompi uutinen oli se, että ensimmäisenä yönä emme tule olemaan samassa huoneessa, mutta sen jälkeen pääsemme samaan huoneeseen. No, minähän ihanana aamuihmisenä tietysti olin heti naama väärinpäin. No, veimme tavaramme säilytykseen ja lähdimme aamupalalle. Hetken naama oli väärinpäin ja selitin jo Jannelle, että olen liian vanha tällaiseen asumismuotoon. No, kyllä se fiilis siitä sitten alkoi parantua, kun sai ruokaa. Otimme hop on-bussin ja tällä kertaa valitsimme Sydney tourin. Kiertelimme bussilla ympäri Sydney:ä. Taas olivat maisemat ihan todella mahtavat. Kun kiertoajelu oli ohi, menimme käymään hostellilla,  jotta saisimme huoneemme ja pääsisimme käymään suihkussa. Taas ovea avatessa jännitti, onko huoneessa ketään vai ei. Pääsin girls dormiin. Kerrossänkyjä oli 2 eli paikkoja yhteensä siis neljälle. Kolme oli jo varattu ja minulle jäi yläsänky.  Huoneessa ei sillä hetkellä ollut muita. Heitin kamat sisään ja painuin suihkuun. Suihku- ja vessatilat ovat siis yhteisiä. Joka kerroksessa on yksi naisten ja yksi miesten wc-/suihkutila. Vessojen yhteydessä on 4 tai 5 suhkuloossia. Ensin on pienen pieni tila, joka toimii pukuhuoneena ja sitten on vieressä suihkukoppi. Suikukopin ja pukuhuoneen välissä on lasiovi,  etteivät vaatteet ainakaa  suihkun takia kastu. Pukuhuoneen suojana on suihkuverho, jonka saa vedettyä eteen pienen yksityisyyden toivossa.
Suihkun jälkeen palasin huoneeseen ja laitoin itseni kuntoon shoppailureissua varten. Ja sitten vaan let's go!
Kyllä taas tuli ostoskasseja niin paljon, että ei taida tavarat enää rinkkaan mahtua, mutta minkäs teet, kun täällä on alennusmyynnit käynnissä!!!!
Palasimme hostelliin. Kävin viemässä ostoskassit huoneeseen. Nyt kaikki kolme neiti näpsää oli huoneessa....kaikki sängyissään makaamassa. Heitimme terpat ja ilmoitin, että painun takaisin alas. Tytöt jäivät keräämään voimia illan kemuja varten ja minä lähdin aulaan nörtittämään Jannen kanssa...kyllä tässä kohtaa tuli "vähän" vanha olo. Aloittelin tämän blogin kirjoittelua aulassa. Siinä johonkin klo 23 asti Jannen kanssa nörtitettiin ja sen jälkeen toivotimme hyvät yöt ja kumpikin painui omaan dormiinsa nukkumaan. Sain ihmeen hyvin unta....tosin siinä klo 3-4, kun huonekaverini tulivat bilettämästä, tietysti heräsin.
Janne oli 6 hengen sekahuoneessa. Hänen oli ollut kiva seurata illalla vierestä, kun eräs aussijätkä oli yrittänyt kännipäissään iskeä rankalaisnaista, joka taas oli selvinpäin eikä puhunut englantia. Aussityyppi oli Google translaterin avulla yrittänyt kommunikoida naisen kanssa!

Seuraavana aamuna kamat taas kantoon ja vaihtamaan huonetta. Emme päässeet huoneeseen kuin jälleen vasta klo 14. Ei muuta kuin kassit vaan säilytykseen hostellin alakertaan ja sitten aamupalalle. Menimme Darling Harbourin Starbucksiin. Sen jälkeen otimme taksiveneen Taronga Zoo'hun. Saimme venematkan aikana kuskilta pienen tourin ja hän kertoi mm. että sieltä kalliilta asuinalueelta, josta mainitsin jo hop on-bussimatkan yhteydessä, joku oli juuri ostanut kämpän ja maksanut siitä 54 000 000 AUD eli n. 35 400 000€!! Ei muuta kuin säästämään!
Toinen juttu, minkä kuski kertoi, kun ohitimme armeijan aluetta, oli, että armeijan yksi sukeltaja oli ollut sukeltamaan ja hai oli purrut tältä sukeltajalta käden ja jalan irti! Ei muuta kuin toivomaan, ettei meidän taksivene kellahda kumoon!
Botanic gardens-puistoa ohittaessamme kuski kertoi siitä, miten ihmisillä on tapana ruokatunnilla heittää treenikamat päälle ja lähteä tekemään kuntosalitreeni tai juoksulenkki ja sen jälkeen palata suihkun kautta takaisin työpöydän ääreen.....ihan loistava tapa!!!
Pääsimme perille Taronga Zoo'hun. Pääsylippua hakemaan, alueen kartta kouraan ja sitten eläimiä katsomaan! Eläintarha oli ihan tajuttoman kokoinen! Kävimme katsomassa n. 20 - 30 min. kestävän hyljeshow'n, joka oli ihan loistava! En vaan voi käsittää, miten hylkeille voi opettaa niin vaikeita temppuja! Kävimme myös katsomassa 20-30 min. Spidershow'n, jossa näytettiin purkissa olevia eläviä Australian eri hämähäkkejä ja samalla niistä kerrottiin, miten ne käyttäytyvät ym. Saimme eläintarhassa kiertelyyn ja näihin kahteen show'hun kulutettua yhteensä n. 4 - 5 tuntia....Siellä oli vaan niin paljon nähtävää ja paikka oli iiiiisoooooo!
Päätimme sitten reippaina kävellä eläintarhalta hostellille. Janne kartturoi puhelimen avulla Kävelimme sitten n. 2 tuntia, mistä yli puolet tuli vettä tihuttamalla. Olimme molemmat litimärkiä, kun pääsimme takaisin hostellille, mutta ei se haitannut! Näimme matkan aikana asuinalueen meininkiä....tuli todella paljon vastaan juoksijoita ja aika paljon myös pyöräiliöitä. Täällä varmaan moni heittää aamulla repun selkään, juoksee tai pyöräilee töihin, käy suihkussa, laittaa työvaatteet päälle ja työpäivän päätyttyä heittää treenikamat päälle ja juoksee/pyöräilee kotiin. Todella fittejä ihmisiä täällä!!!! Kävelymatkallamme menimme yhdestä risteyksestä suoraan, kun olisi pitänyt kääntyä oikealle. Eräs nainen oli juuri ajamassa autoaan parkkiin ja näki ilmeisesti, ettemme olleet ihan kartalla. Hän kysyi, mihin olimme matkalla. Kun kerroimme, minne matka, hän katsoi meitä vähän hassusti ja sanoi, että teillä on nyt kyllä pitkä matka edessänne. Hän neuvoi, mihin meidän piti suunnistaa. Me kiitimme kovasti neuvoista ja lähdimme taas tarpomaan. Ihan tajuttoman avuliaita ja mukavia nämä australialaiset!!!!!!! :)
Saimme dormimme avaimen ja kamat kantoon jälleen kerran. Pääsimme 6 hengen sekahuoneeseen. Täällä on yksi jätkä Briteistä, toinen jätkä oli Saksasta, mutta hän vaihtoi hostellia tänään, yksi tyttö Ruotsista ja toinen Ranskasta....sekalaista seurakuntaa siis :) Kävimme suihkussa ja sitten syömään ja vähän tietysti piti shoppaillakin, ettei tärkein unohdu :)

Eilen otimme metron Bondi Junctioniin, jossa sijaitsee iso kauppakeskus nimeltä Westfield ja siellähän Lipillä lähti homma ihan lapasesta! Taas oli niin paljon pussia ja kassia, ettei mitään järkeä :) Ekan kerran Jannekin sanoi: "Oot tartuttanu tän nyt muhun....meinaan on tää shoppailu ihan kivaa!" Pikkuhiljaa, kun miestä opettaa, niin kyllä se hoksaa shoppailun salat :) No, tuolla kauppakeskuksessa saimme kulutettua sen 5 tuntia ja sitten takaisin hostellille ja vähän ruokaa naamaan. Kävimme syömässä Darling Harbourissa ja sen jälkeen jäimme katsomaan streetdance-porukan tanssiesitystä. Siis missä nämä jätkät ovat olleet, kun kasasin omaa TanssiShow'tani varten tanssiryhmän kasaan??!! Jätkiä oli neljä. Yhdeltä tyypiltä oli toinen jalka pari viikkoa sitten esityksessä murtunut, mutta silti hän oli illan Show'ssa mukana! Siis ei voi muuta sanoa kuin VAU!!!!! Esitys oli loistava! Tässä taas yksi plussa: iltaisin satamaan tulee monia katuesiintyjiä - joku soittaa kitaraa, jotkut tanssivat, joku tekee taikatemppuja. Ihan mahtava jäädä katsomaan esityksiä ja hämmästellä ihmisten taitoja! Tänään, kun kävelimme ostoskadulla, oli siellä yksi tooooooodeeeellla hyvä kitaristi esiintymässä! Oli pakko jäädä kuuntelemaan :) Vähän hypättiin sivuraiteille, mutta siis syömisen ja street performancen jälkeen oli vuorossa: unta palloon.

Tämä päivä meni siihen, että kävimme aamupalalla, kävin ostamassa kengät.....tulevat tarpeeseen - tästä kerron tulevassa blogissani :) Varailimme tulevia asumisia ja sen jälkeen aktivoiduimme sen verran, että saimme hinattua itsemme syömään. Syömisen jälkeen lähdimme vähän kävelemään ja tutkimaan vielä tutkimattomia paikkoja. Löysimme kasinon ja aivan mahtavan upeita kämppiä. Kun kävelimme laiturin päähän, sanoin Jannelle: "Onkohan tuolla haita?" Janne sanoi: "kyllä varmaan niitä tuolla jossain menee, mutta tuolla on kyllä jotain." Veden pinta näytti vähän kuin siiinä olisi ollut öljyä. Janne sanoi: "Siellähän on ihan kauhee määrä meduusoja!" Siis niitä oli satoja! Niitä siinä sitten pällistelin sen aikaa, kun Janne kävi ottamassa puhelimella muutaman iltakuvan. Kun siinä kävelimme, näimme myös ihan tajuttoman ison lepakon lentelevän ympäri ämpäri. Siis niin isoa lepakkoa ei ole meistä kumpikaan koskaan aikaisemmin nähnyt! Niin siistiä! :)

Sydney menee ihan rakettina ykköseksi kaikista paikoista, missä ollaan Jannen kanssa käyty! Vaikka ihmiset on kiireisiä, se ei tule yleisfiilistä pilamaan, vaan meno on silti kivan letkeää...voihan tilanne jossain kiireisessä toimistossa olla eri, mutta ulkopuoliselle katsojalle se kiire ja paniikki ei välity....toisin kuin esim. Singaporessa - siellä meno on vaan hektistä. Siisteys on myös yksi iso plussa! Täällä ilmeisesti on tapana ainakin joissain paikoissa, että työpäivän päätteeksi mennään työporukan kanssa istumaan ja juomaan lasi viiniä tms. Mitä se on Suomessa?! - Vedetään kerran vuodessa (pikkujouluissa) pää täyteen ja sitä iltaa sitten muistellaan vuoden verran, kun odotetaan seuraavia pikkujouluja! Sydneyssä asiakaspalvelijat ovat super mukavia ja ystävällisiä! Minusta se oli ennen kuulumatonta, että yhdessä kaupassa myyjä tuli kysymään minulta, että miten päiväni on mennyt!!!!!! Mä en vaan halua koskaan lähteä täältä!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Pahoittelut kuvien vähyydestä! Täällä on nyt niiiiiiiin hidas netti, että jo näiden neljän kuvan lataamisessa meni joku 30 min. eli laitan kyllä kuvia tulemaan heti, kun netti pelittää vähän paremmin!

1. Kuulostaa ihan mahtavalta paikalta! Muutenkin kiva lukea teidän reissusta, kun täällä värjötellään vieäkin 15 asteen pakkasissa, nytkin mulla on kahdet villasukat päällekkäin jalassa ja neljä paitaa päällä! Mut hmm. tulevassa blogissa? Mitähän se Lipsteri tulevaisuudessa tarinoi??

2. Kuulostaa kyllä niin houkuttelevalta paikalta toi Suomi tällä hetkellä!😊 siellä tarvii nyt vaan jaksaa odottaa seuraavaa päivitystä, ni näkee, mitä Lipi tarinoi😄 Joo ja siis suosittelen tätä Sydney:ä ihan kenelle tahansa! Joo, lennot maksaa ja on pitkä lento, mut hitto soikoon kyllä tää on niiiiiiiiin sen arvosta!!!

3. Tuli muuten mieleen, et jos netti on hidas, niin kannattaa vaikka Picasalla pienentää kuvakokoja, niin latautuu paaaaljon nopeammin. Ite käytän yleensä blogissa 800 pikseliä leveitä kuvia, niin niitten koko on noita järkkärin automaattikokoja ainakin 10 kertaa pienempi... silti näyttää blogissa ihan samalta :) Itelläkin meni hermo alkuun noitten lataamisten kanssa...