Google Website Translator

lauantai 15. maaliskuuta 2014

Krabi - Koh Lanta - Koh Mook - Koh Ngai

Tätä Thaimaa-aikaa en aio päiväkohtaisesti selostaa, koska sehän nyt on aika auringonottopainotteista, joten selostan vain yleisesti.
Oli itse asiassa kiva päästä takaisin Thaimaaseen. Janne jo kaipaili fried ricea ja minä kaipasin apteekkia, josta saa ostaa mitä lääkkeitä tahansa ilman reseptiä.

Krabi, Thaimaa  (21.2.-24.2.)

Parin tunnin lento takana ja perillä Krabin lentokentällä. Kentältä otimme bussikyydin hotellillemme. Matka kesti melkein tunnin. Kyllä heti lentokentältä asti tuli erittäin selväksi se, että olemme taas Thaimaassa... kamalaa säätämistä, ei voi koskaan olla varma, minne on menossa, kun kommunikointi thaimaalaisten kanssa on niin hankalaa heidän huonon englanninkielentaitonsa takia, mikään ei tapahdu ajallaan jne.
Bussimatka kesti Krabin lentokentältä Ao Nang beach'lle kesti lähemmäs tunnin. Meidät jätettiin tien varteen ja kuski vaan näytti suunnan, mistä löydämme hotellimme. No, onneksi se oli ihan tien toisella puolella :)

Meidän hotelli

Ei ole paljoakaan hyvää sanottavaa meidän hotellistamme. Ensinnäkin meidän hotellimme naispuolinen respatyöntekijä oli hitaampi kuin etana, ei osannut paljoakaan englantia ja oli niin elämäänsä kyllästyneen oloinen, että voi päivää! Mielestäni Janne kiteytti tämän naisen olemuksen aika hyvin, kun hän sanoi: "Tolla naisella on tainnut tamppooni mennä poikittain...."..juuri sinne! Joka kerta, kun nainen oli työvuorossa, mieluiten kiersin respan kaukaa. Meidän huonekaan ei ollut mikään kovin suuri menestys. Hotellialueelle oltiin rakentamassa uusia tönöjä ja tietysti melu- ja siisteystaso olivat myös sitä luokkaa. Kun menimme kantamustemme kanssa huoneeseemme, astuin ruuvin päälle, joka meni läpsyjen pohjasta läpi ja suoraan jalanpohjaani...onneksi ei kuitenkaan mennyt syvälle! Eli tällaisella "siistillä työmaalla" meidän hotellihuoneemme oli. No, pääasia oli, että ainakin meillä oli katto pään päällä!

Isoin plussa tuli siitä, että kauan kaipaamani apteekki oli hotellin lähellä. Oli pakko hieroa silmiäni, kun näin apteekin kyltin - siinä luki ihan suomeksi APTEEKKI. No, sinne siis :) Palvelu tapahtui kuitenkin ihan englanniksi.
Lääkkeet haettu (ilman reseptiä!) ja sitten taas toivottavasti voi nauttia lomasta ilman virtsatietulehdusta tai ilman mitään muutakaan vaivaa.

Olimme Krabilla yhteensä 3 yötä ja täytyy sanoa, ettei paikka kyllä pätkääkään säväyttänyt. Mielestäni Krabia kuvaa aika hyvin sana: suomihelvetti. Pieni paikka täyteenahdettuna suomalaisia. Eihän siellä muita vastaan kävellytkään kuin suomalaisia! Kaupasta sai ostaa Ilta-Sanomat! Ei pätkääkään mun juttu. Janne oli ollut Krabilla jo kerran...pari vuotta sitten. Silloin ei ihmisiä eikä hotelleja ollut ollut läheskään niin paljon, mitä nyt oli. Parissa vuodessa voivat asiat näköjään muuttua....ja paljon.

Janne tiesi yhden kivan, rauhallisemman rannan, jonne menimme 2 päivänä. Rannalle pääsi vain kapuamalla ensin jyrkät portaat ylös ja sen jälkeen laskeutumalla jyrkät portaat alas....thaimaatyyliin tehdyt portaat eli ei turvallisimmasta päästä :) Tuli siinä tehtyä päivän treeni, kun tämän reitin käveli ensin rannalle ja sitten rannalta pois. Mutta kyllä oli kapuaminen sen arvoista...oli niin hienot maisemat!
rannalle :)

Koh Lanta, Thaimaa (24.2.-3.3.)

Jee, Koh Lanta kutsuu! :)
lähetään jo!

Menimme hotelliltamme tilataksilla Krabin satamaan ja oli kyllä yksi sekavimmista satamista koko matkan aikana! Missään ei lukenut, koska meidän laiva lähtee tai mistä se lähtee. Kyllä me onneksi oikeaan paattiin eksyimme ja Koh Lantalle pääsimme! Laivamatka kesti n. 2-2,5 tuntia ja Lantan satamaan päästyämme otimme tuk-tukin, joka vei meidät hotellillemme. Tämä matka oli onneksi lyhyt - n. 10min.

Nyt oli kiva hotelli! Meidän check-in oli sellainen, että kannoimme tuk-tukista matkatavarat suoraan huoneeseemme, meiltä kysyttiin, onko meillä varaus ja sanoimme, että on. Saimme avaimen kouraan ja se oli siinä. Kysyimme vielä, että, koska maksamme huoneesta ja vastaus oli: "Sitten, kun haluatte." Ihan mahtavaa! :)
Tämä meidän hotelli oli siitä hauska, että yhteensä hotellihuoneita oli vain 4!

Rannalle pääsi, kun käveli muutaman minuutin...ja johan oli kiva ranta!

vähän auringonlaskukuvailuja

Ihanaa, löytyi rauhallinen saari, jossa ihmisiä oli sopivasti :) Nyt ei tarvinnut enää kuunnella sitä suomimöngerrystä, vaan vuorossa oli svenska.

Päätettiin lähettää Lantalta tavarapaketin Suomeen, kun jostain kumman syystä tuota tavaraa oli ilmestynyt rinkkoihin "vähän" liikaa. Postin löytäminen Lanta Old Town:sta oli haaste sinänsä. Ajoimme postin ohi pariin kertaan eikä kumpikaan huomannut sitä. Kävimme kysymässä neuvoa ja vihdoin löysimme perille. Saimme postista pahvilaatikon, jonne tungimme kaikki lahetettävät tavarat...yhteensä 11,6kg! Paketin lähetys maksoi 2700 bahtia (n.60€) ja perillä Suomessa sen pitäisi olla 2-3kk:n päästä. Toivottavasti paketti tulee perille, meinaan muuten joku maksaa ja paljon, kun minun uudet hienot vaatteeni ym. ovat hävinneet!!!!!

Lantalla ei pilvistä päivää ollut kertaakaan, joka tarkoitti sitä, että grilli kävi kuumana ja lämpöasteet nousivat joka päivä yli 30 asteen. Jos oli rannalla ottamassa aurinkoa, melkein suuremman osan ajasta vietti vedessä kuin hiekalla maaten, koska oli niin kuuma.

Yhtenä päivänä saimme molemmat auringonpistoksen ja sen jälkeen päätin, että minun on pakko käydä ostamassa joku hattu tai huivi. Tämä oli sinänsä ihan hyvä päätös senkin takia, että matkan aikana minulla on palanut päänahka jo niin monta kertaa, että on ihme, että minulla edes on tukka vielä päässä.

Löysin yhtenä päivänä erästä guidemap:iä selaillessani mainoksen Koh Lantan eläinklinikasta ja tietysti siellä oli sitten käytävä :)

Pääsimme Jannen kanssa viemään Butchi-nimisen koiran pienelle lenkille.

Menimme myös ohjatulle kierrokselle, jossa yksi vapaaehtoistyöntekijä kertoi meille klinikan toiminnasta ja siellä olevista eläimistä. Meikäläinen melkein itkua väänsi sillä kierroksella - olisin halunnut pelastaa paikan kaikki eläimet adoptoimalla ne! Ei sillä, että niillä olisi huonot oltavat siellä ollut! Hyvää huolta eläimistä siellä selkeästi pidettiin ja tilat olivat uudet...muistaakseni klinikka oli rakennettu 2010, joten ei tiloissa ollut mitään valittamista.

Kuitenkin se tieto, ettei yhdelläkään näistä eläimistä ole omaa kotia, vaan ne niissä häkeissä tai aitauksissa joutuu asustamaan...se tieto satuttaa. Siellä tuli vastaan monta niin kilttiä koiraa ja kissaa. Luonteiltaan he olivat niin valloittavia, mutta siltikään heillä ei ole kotia....niin surullista :(

No, sitten kierroksen loputtua minähän olin valmis lahjoittamaan klinikalle kaikki rahani...onneksi Janne otti taas vähän rauhallisemmin...jäipähän vielä matkaamme varten rahaa :)
Klinikan etuoven lähettyvillä makoili paljon kissoja ja tietysti minun oli pakko mennä niitä silittämään.
Jannen kissakaveri

Yhtäkkiä luokseni tuli yksi aivan valloittava kissa. Hänellä oli kovin paljon asiaa. Häntä siinä sitten silittelin ja hän päätti hypätä syliini. Tämä pieni möhköfantti vei kyllä sydämeni ihan täysin!

minun kissakaveri <3

Janne jo oli kovasti lähtöä tekemässä, mutta minulla ei ollut mikään kiire :) Kun vihdoin suostuin lähtemään, oli klinikalta lähtö ja tämän ihanan kissan sinne jättäminen niiiiiin vaikeaa...melkein tuli itku. :(

Ettei meidän rentoutumismittari ihan sataan menisi, tuli Jannella ongelmia hampaansa kanssa. Muutaman päivän ajan Janne sai pidettyä hammassäryn kurissa syömällä särkylääkkeitä, mutta tilanne vain paheni. Sitten hän luovutti ja menimme hammaslääkäriin, joka oli ihan hotellimme vieressä. Vastaanottovirkailijat ilmoittivat, että  varauskalenteri on täynnä seuraavat 2 tai 3 päivää. Se oli onni, että minä olin mukana, koska Janne olisi tuohon tietoon tyytynyt ja lähtenyt apteekkiin vain ostamaan lisää särkylääkkeitä (Janne inhoaa hammaslääkäriä). No, minäpä ilmoitin vastaanottovirkailijoille, että jokin aika meidän on pakko saada, koska olemme lähdössä seuraavaksi sellaisille saarille, joissa ei varmasti mitään hammaslääkäreitä ole ja tuo kipu voi siellä mennä vielä paljon pahemmaksi. Kyllä olivat virkailijat siinä hetken ihan ihmeissään, mutta kas kummaa....vapaa aika löytyi heti! Hyvä Lipi :) Jäin odotushuoneeseen odottamaan Jannea ja Janne vastahakoisesti löntysti hammaslääkärin huoneeseen. Siinä odotellessani tajusin, että odotusaulassa soitetaan joululauluja - come on...eikö olisi aika jo soittaa jotain muuta kuin joululauluja?!
Janne selvisi nopealla käynnillä. Hammas kuvattiin ja niinhän se oli, että siellä oli reikä, joka oli niin lähellä hermoa, että se aiheutti kovan säryn. Janne sai uuden ajan samalle illalle....tiedossa oli juurihoitoa! Siitähän Janne ei innostunut sitten yhtään, koska viime kerralla, kun hän oli ollut juurihoidossa, ei puudutus ollut toiminut ja kipu oli ollut sietämättömän kamalaa.
Kävimme ajelemassa ja ottamassa saaren hienoista maisemista kuvia, jotta Janne ei ehtisi ainakaan ihan koko ajan miettiä tulevaa juurihoitoa.

Juurihoito kesti vähän yli tunnin. Juurihoito ja päivällä otettu röntgenkuva maksoivat yhteensä 4500 bahtia eli n. 100€! Suomessa yksityisellä tuo setti maksaisi vähintään varmaan 500€! Tällä kertaa halpa ja hyvä sopivat samaan lauseeseen...Janne sanoi juurihoidon jälkeen "paras hammaslääkärikäynti ikinä!" Ei kipua, ei mitään! Vau...pitäisiköhän minunkin käydä täällä Thaimaassa poistattamassa toinen viisaudenhampaani...viime poistosta on jäänyt meinaan elinikäiset traumat!
Hampaat kunnossa ja sitten palataan taas perus päivärutiiniin....naatitaan ja rentoudutaan :)

Kaiken kaikkiaan Koh Lantaa voin lämpimästi suositella kaikille, joita nuo suuret turistikohteet ei kiinnosta. Jos hakee pientä, rauhallista paikkaa, missä voi rentoutua, nauttia upeista maisemista, eikä ihmisiä ole liikaa, niin Koh Lanta on se paikka!

Iltaisin ihmiset kerääntyivät sataman lähellä sijaitseviin ravintoloihin...ja kyllähän siellä shoppailtavaakin riitti :)

Koh Mook, Thaimaa (3.3-6.3.)

Koh Lantalta menimme laivan kanssa Koh Mookille. Ennen lähtöä Janne kävi nostamassa 30000 bahtia, koska Mookilla eikä Ngailla ollut automaatteja....niin kauas pois sivistyksestä me olimme menossa :)
Koh Mook on niin pieni saari, ettei sinne ole rakennettu laivoille mitään satamaa tai laituria, minne matkustajat voisi jättää. Niinpä laiva pysähtyi keskelle merta ja pitkähäntävene tuli hakemaan Mookille tulevat matkustajat ja matkatavarat. Siirryimme siis laivasta pitkähäntäveneeseen ja sitten kohti rantaa. Ensimmäiset matkustajat hyppäsivät Farang beach'llä pois veneestä. Me jatkoimme Sivalai beach'lle asti, jossa meidän leppoisa, rauhallinen hotellimme odotti meitä.

parvekenäkymät :)

Koh Lantalta olimme lähteneet laivalla matkaamaan n. klo 10:30 ja Koh Mookilla olimme perillä n. klo 14. Kyllä oli todella reissun arvoinen paikka!!!! Maisemat ihan uskomattomia ja se hiljaisuus.....jotain ihan käsittämätöntä! Kun otimme Jannen kanssa aurinkoa meidän rannalla vaikka pari tuntia, meni meidän ohi muita ihmisiä varmaan n. 5 eli "aika" ylhäisessä yksinäisyydessä Mookilla sai olla!

Jos jotain huonoa pitää paikasta sanoa, niin hintataso. Tietysti, kun kaikki ruokatavarat ym. joudutaan tuomaan kaukaa veneillä, näkyy se myös hinnoissa. Siis ei siellä mitään hirvittävän paljon kalliimpaa ollut, mutta kyllä eron huomasi....on tuota Thaimaata nyt tullut kierrettyä ristiin rastiin, niin vähän tietää, mikä on oikeasti halpaa ja mikä kallista.
Nettiyhteys ei toiminut hotellihuoneessa. Jos nettiin halusi päästä, piti aina mennä hotellimme ravintolaan.
Nousuveden ja laskuveden eron huomasi täällä todella hyvin. Ero oli valtava!
(kuvat on otettu samasta paikasta)
päivällä

illalla

Mookin "keskusta" sisälsi muutaman tooooooodella pienen kaupan (valikoimakin tietysti sen mukainen), siellä oli koulu ja yksi tai kaksi pienen pientä ravintolaa. Me kävimme aina syömässä meidän hotellin ravintolassa. Ruoka oli tosi hyvää. Sen kyllä havaitsi nopeasti, että, jos Mookilla olisi monta viikkoa, voisi tuo ravintoloiden vähyys alkaa sapettaa.

Yhtenä päivänä vuokrasimme polkupyörät ja lähdimme suunnistamaan kohti Farang Beach'ä.

Oli kiva ajaa pyörällä, koska ei tarvinnut varoa autoja. Mookilla ei siis ole yhden yhtäkään autoa :)
Tällä saarella ei montaakaan risteystä ole ja silti onnistuimme aina kääntymään väärään suuntaan :) No, loppujen lopuksi löysimme perille. Tämä ranta olikin vähän isompi kuin meidän ja myös ihmisiä oli vähän enemmän, mutta ei liikaa.

Vuokrasimme kajakin ja meloimme n. tunnin verran ja otimme videoita ja kuvia GoPro'lla.

Kun pääsimme takaisin rantaan, palautimme kajakin ja menimme ravintolasta tilaamaan juotavaa - oli ihan kamala jano, kun meillä ei ollut ollut juotavaa mukana kajakkireissullamme....on siinäkin oikein reissaajat :)

Minä löysin ravintolasta itselleni monta ihanaa seuralaista....siellä taisi kaikkiaan olla 4 koiranpentua :) Kolme pentua ottivat ihan rauhassa, mutta yksi niistä veijareista oli menossa joka suuntaan ihan koko ajan. Jos en leikkinyt hänen kanssaan, hän meni kiusaamaan sisaruksiaan, jotka yrittivät nukkua :) Juotavat juotuamme menimme hetkeksi ottamaan rannalle aurinkoa ja snorklaamaan....löytyi snorklatessa ihan tajuttoman kokoinen meritähti...koko ei tuossa kuvassa kylläkään tule hyvin esille :)

Otimme pyörät alle ja poljimme takaisin hotellillemme. Illalla oli vielä edessä laukkujen pakkaus, koska seuraavana päivänä oli lähtö kohti Koh Ngai'ta.

Koh Ngai, Thaimaa (6.3.-14.2.)

Olimme Mookin hotellimme ravintolassa vähän ennen klo 10 odottamassa pitkähäntävenekyytiämme. Meidän piti lähteä matkaan klo 10...oikeasti pääsimme lähtemään n. klo 10:45.....kuten sanottu - mikään ei tapahdu Thaimaassa ajallaan. No, eipä tämä meitä haitannut. Ehdimme syömään aamupalaa ja vähän hoitamaan bisneksiä netissä :)
Pitkähäntävene rantautui ja veneen kusti tuli hakemaan meitä. Sitten vaan kamat kantoon ja let's go to Koh Ngai!

Koh Mookin näkymiä

Koh Ngai

meidän hotelli

Venematka kesti n. 40min. Meitä oltiin vastassa golfautolla, jonne heitimme rinkat. Menimme respaan tekemään check-in:n  ja sen jälkeen hyppäsimme golfautoon, joka vei meidät ja matkatavaramme ylös rinnettä....ja siellähän meidän kiva huoneemme meitä odotti! :)

Komeat olivat parvekenäkymät!!!!!

siellä näkyy meidän uima-allasalue

Päätimme heti perille päästyämme, että haluamme olla Ngai'lla kauemmin, mitä alun perin olimme suunnitelleet. Alkuperäisen suunnitelman mukaan meidän piti olla saarella 4 yötä, mutta nyt päätimme ollakin 8 yötä. Tälläkään saarella ei ollut mitään toivoa siitä, että netti olisi toiminut hotellihuoneessa. Piti aina mennä uima-altaalle, jos nettiin halusi (ja yhdessä vaiheessa sekään ei auttanut..olimme meinaan 3 päivää ilman nettiä). No, mehän sitten heti suuntasimme altaalle ja muutimme varaustamme netin kautta. Altaalta oli niin mahtavat maisemat, että oli pakko nopeasti hoitaa varausasiat kuntoon, jotta pääsi ottamaan aurinkoa ja uimaan. :)
Nyt löytyi rauhan tyyssija!

Ngai'lla oli vain muutama hotelli eikä saarella ollut teitä. Saaren toisella puolella oli yksi hotelli, jonne pääsi polkua pitkin. Liikkuminen paikasta toiseen tapahtui siis joko pitkähäntäveneellä tai kävellen....nyt siis olimme "aika" kaukana sivistyksestä - IHANAA!!!!! :)
Nyt olimme niin viidakossa, että ei edes ollut kunnon ruokakauppaa. Yksi löytyi saaren toisesta päästä ja sieltä sai lähinnä pelkästään juotavia....muuta valikoimaa ei oikeastaan paljoakaan ollut. Olihan meidän hotellissakin "kauppa"....eli seinällä oli pari hyllyä, jonne oli laitettu sipsejä, muutama röökiaski ja jotain muuta sälää ja sitten oli juomakaappi, josta sai vettä, bisseä ym. Siinä olikin tämän saaren kaupat :) Vissiinkin kaikissa saaren ravintoloissa (joita ei ollut montaa) oli ajat, jolloin sai aamupalaa, päivällistä ja illallista. Kun tulimme saarelle ja aurinkoa oli otettu, tuli jo kova nälkä. Kävelimme rannan toiseen päähän. Menimme yhteen ravintolaan...ja kuulimme, että keittiö on vielä kiinni ja aukeaa vasta klo 18. Menimme toiseen ravintolaan - ja sama juttu. Kello oli tässä kohtaa 17:30. No, ei muuta kuin odottamaan.
Tällä saarella, ihan kuten Mookillakin hintataso oli korkeampi, mihin on normaalisti tottunut Thaimaassa.

Iltaisin oli mielenkiintoista kävellä rannalla, koska siellä oli todella pimeää ja vastaan tuli isoja rapuja :) Kyllä siinä tuli puhelimen taskulampulle käyttöä.

Meidän päivät Ngai'lla meni aurinkoa ottaessa, maatessa, rentoutuessa, uidessa ja snorklatessa. Ehdottomasti yksi parhaista snorklauspaikoista, missä olemme koskaan käyneet! Vesi oli niin käsittämättömän kirkasta, kaloja ja kalaparvia enemmän kuin voi ymmärtää ja ne hienot korallit....vau!

välillä piti käydä lepäämässä tuollaisella ponttoonilla, jossa oli kaksi tuolia...ei muuta kuin rentoutumaan :)

ponttoonilta oli kivat näkymät

Paratiisi <3

Sitten ottamaan vähän kuvia saaresta ja syömään :)

saarella on myös telttailupaikka :)

Koh Ngai oli ehdottomasti yksi parhaista paikoista Thaimaassa!!! Ihan pakko mennä uudestaan!
Jos kaipaa lomaa, jossa:
- saa heittää aivot 200%:sti narikkaan
- voi jättää puhelimen ja tietokoneen kassin pohjalle mahdollisesti moneksikin päiväksi
- ei halua nähdä paljoa ihmisiä
- pääsee snorklaamaan mahtavan kirkkaisiin vesiin
- pääsee nauttimaan täysilla
- pääsee rentoutumaan 200%:sti,
kannattaa mennä Koh Ngai'lle!

Sitten takaisin sivistyksen pariin ja nenä kohti Khao Lakia.