Google Website Translator

tiistai 26. marraskuuta 2013

Tästä se reissaaminen ja elämästä nauttiminen alkaa

Tätä reissua on kyllä odotettu jo niiiiiiiiin kauan! Matka alkoi 18.11.2013 perussetillä - pakataan vasta muutama tunti ennen kuin pitää lähteä ajamaan lentokentälle. Lähdimme ajamaan Turusta n. klo 3:00. Kone lähti klo 7:05. Lämpömittari näytti yöllä n. -4 astetta ja siinä kohtaa mietin, että nyt on hyvä aika lähteä lämpimään (mulla siis on aina kylmä, kun on alle +25 eli aika kauan oon värjötelly siellä Suomessa). Töitä tuli tehtyä vähän yli voimavarojen. Kiire oli kova ja stressikäyrä ulkoavaruudessa asti. Suomen pimeyttä ja kylmyyttä kestin vain sen ajatuksen voimalla, että "kohta pääsee pois".
 Amsterdamin synkät maisemat

Ensin lennettiin Helsingistä Amsterdamiin. Amsterdamin päässä odoteltiin 3 tuntia ja sit koneeseen ja nenä kohti Kuala Lumpuria. Kun kone Amsterdamista lähti, odotettiin Jannen kanssa, että saatiin ruoka ja sen jälkeen oli ansaittu silmien lepuutusaika. Puolikas unilääke naamariin ja unten maille. (Ilman unilääkkeitä en enää koskaan lähtis noin pitkälle lennolle, koska aina koneessa on joku tyyppi, joka pitää sut hereillä). Kun heräsin, en tiennyt yhtään, miten monta tuntia olin nukkunu. Kattelin ympärilleni. Koneesta oli käytävävalot sammutettu, suurin osa ihmisistä nukku ja totesin, että yritän vielä jatkaa unia. No, enhän tietenkään uudestaan saanut unta. Varmaan n. 30min. yrittämisen jälkeen päätin, että otan vielä unilääkkeestä sen toisen puolikkaan. Puolikas pilleri heitetty naamaan ja tyytyväisenä jäin odottamaan unen tuloa. No siinä n. 20min. sisällä pillerin ottamisesta lentokoneen käytävävalot syttyivät ja ilmotettiin, että kohta tarjoillaan ruoka. Janne heräs ja siinä sitten ihmeteltiin maailman menoa helmiäispöllön näköisinä :) Ruoka oli syöty. Kone olisi ihan kohta perillä Kuala Lumpurissa. Siinä meinas sit tietysti meikäläisen silmät väkisin mennä kiinni, ku olin sen puolikkaan unilääkkeen ottanut. Sanoinkin Jannelle vähän ennen laskeutumista, että meillä voi olla pieni ongelma, kun olo on vähän hassu unilääkkeestä johtuen. Janne kerto mulle jälkeenpäin, että hän oli ruoan jälkeen ottanut iteki vielä unilääkkeen, kun hän oli luullu, että meijät herätettiin vaan syömään ja sit saa jatkaa unia. Kun Janne oli katsonut ikkunasta ulos, hänestä oli näyttänyt siltä kuin lentokone olisi peruuttanut! :D
Kuala Lumpurissa alkoivat jo maisemat näyttää mukavammilta :)
Kone Lumpurissa, me Jannen kanssa hoiperreltiin ulos koneesta. Valehtelematta oli alussa sellanen olo ku olis ollu risteilyllä Turusta Tukholmaan ja merenkäynti olis ollu aika raju. Eli toisen mielestä lentokone peruuttaa ja toisesta tuntuu kuin olisi Turku-Tukholma risteilyllä....ja tämä pariskunta pistettiin sitten lentokentälle seikkailemaan - jep jep :) Oli meijän hoipertelut varmaan näkemisen arvosia :) Odotettiin pari tuntia lentokentällä ja sit viimenen lento ja määränpäänä Bangkok.
Noin 23 tunnin matkustamisen jälkeen oltiin Bangkokissa, matkatavarat haettu ja nenä ulko-ovea kohti. Kyllä oli mun ilme kuvaamisen arvonen, ku pääsin ekan kerran ulos. Se LÄMPÖ!!!! Olin ku naantalin aurinko kertaa tuhat!!!!! :)
Neljä ensimmäistä päivää vietettiin Bangkokissa. Majottauduttiin Bangkokin keskustaan hotelliin nimeltä Ibis Bankok Siam. Hotelli oli tosi hyvällä paikalla shoppailua ajatellen. Oltiin 12. kerroksessa, joten ainakaan sinne ei liikenteen meteli kuulunu, ja olihan sieltä ihan mukavat maisematki. Huone oli siisti ja viihtyisä. Maksettiin yöpymisestä joku 25€/per nenä per yö....ihan jeppis hinta, ku ajattelee, miten hyvällä paikalla keskustassa hotelli oli.
Maisemia hotellin ikkunasta

Ekana päivänä kierrettiin vähän kauppoja ja käytiin syömässä. Kauheesti ei jaksettu huhkia, koska melkein vuorokauden kestänyt matkustaminen painoi aika pahasti päälle.
Kyllä sitä vaan heti hotelliin päästyämme piti ne päikkärit ottaa, vaikka niin sovittiin, ettei mitään nukuta

Toisena päivänä nukuttiin tosi pitkään ja sit alko oikein kunnon shoppailu ja kiertely.

Kolmannesta päivästä onkin jo vähän enemmän kerrottavaa. Silloin päätettiin mennä kattoo vähä nähtävyyksiä. Ihan hotellin vieressä pyöri aina paljon tuk tukeja, joten ajateltiin sellasella päräyttää Wat Arunille (Aamunkoiton temppeli - Bangkokin kuuluisin nähtävyys). Tuk tuk-kuski kuitenki näytti meille kartasta, mihin hän meidät veisi ja siitä jatkaisimme matkaa veneellä. No, selvähän se...ei hajuakaan, mitä tuleman pitää, mutta menoks vaan! Päästiin joen rannalle, jonne tuk tuk-kuski meijät jätti ja siirryttiin pitkähäntäveneeseen. Luultiin, et odotetaan muitakin matkustajia, mut saatiinkin ihan privatevene. Pelastusliivit päälle ja let's go! Päästiin veneellä kiertää vanhaa kaupunkia ja nähtiin, millasissa hökkeleissä ihmiset siellä asuu.

Saatiin syöttää vähän fisujakin
Meijän kuski oli oikea rallikuski:) Se ohitteli siellä kaikki muut veneet ja alunperin venematkan piti kestää n. 1,5tuntia, mutta tämän kuskin kyydissä se kestikin vain varmaan n. 40min. :) Sit päästiin Wat Arunille. En yhtään ihmettele, miks se on niin kuuluisa nähtävyys Bangkokissa!
INFO: Korkein torni on 67 metriä korkea. Isoa tornia ympäröi 4 pienempää tornia. Kaikki tornit on koristeltu merisimpukan kuorilla ja rikkinäisillä posliinin palasilla.
Ennen ku päästiin kattoo Wat Arunia, piti ostaa liput sitä varten ja sit se vartija kysy multa, että onko mulla mukana jotain, millä voin peittää olkapäät. No, eihän mulla ollu, joten piti sit vuokrata huivi, jonka laitoin olkapäille, ni sit pääsin alueelle.

Tosi jyrkkiä portaita pitkin voi kavuta kahdelle näköalatasanteelle

Vieressä oli myös hieno temppeli, jota käytiin pällistelemässä. Siellä oli munkki, joka siunas ihmisiä - no, jos Thaimaassa menee naimisiin, ni kyllä se on hyvä käydä munkin siunaus hakemassa.

Siitä suunnattiin lautalla joen toiselle puolelle, jossa pohdittiin, että mistäpäin mahtaa löytyä Wat Pho the Temple of the Reclining Buddha. Tuk tuk-kuski tuli kysymään, mitä me etsimme. Näytimme kartasta, mikä oli hukassa. Kuski näytti, että Wat Pho oli tien toisella puolella....tuli vähän tyhmä olo :) Tuk tuk-kuski totesi, että temppelialue on jo suljettu ja ehdotti meille, että hän veisi meidät yhtä toista temppeliä katsomaan. Sanoin siinä kohtaa Jannelle, että haluaisin ainakin muutaman foton napata edes ulkoapäin. Sanoimme kuskille, että käymme ottamassa muutaman kuvan ja tulemme sitten takaisin. No, kun pääsimme tien yli, huomasimme, että temppelihän oli auki. Tuk tuk-kuski oli vaan sanonut meille sen olevan kiinni, jotta saisi lisää kyyditettäviä ja siten lisää rahaa. Näinkin voi siis käydä....onneksi käytiin itse paikkaa kurkkaamassa - oli meinaan sekin taas näkemisen arvoinen!
INFO: Wat Pho koostuu lukuisista rakennuksista ja patsaista. Temppelissä on 1500-luvulta peräisin oleva kullattu patsas, joka on 46 metriä pitkä ja noin 15 metriä korkea. Lepäävä Buddha kuvaa Buddhan siirtymistä nirvanaan. Lempeältä näyttävän Buddhapatsaan silmät ja jalat on koristeltu helmiäiskoristein. Helmiupotukset Buddhan jaloissa kuvaavat hänen 108 suopeaa luonteenpiirrettään. Wat Phossa on kaikkiaan yli tuhat Buddhaa kuvaavaa esinettä.
Siellä sitten taas ihmeteltiin ja kuvattiin hienoja rakennelmia ja patsaita.

Sit otettiin tuk tuk hotellille ja taas saatiin kuskiksi rallikuski :)

Loppuilta meni pienen shoppailureissun merkeissä ja sit syömään ja sit hotellille nukkumaan.
Neljäs päivä meni taas shoppaillessa. Varattiin liput Koh Changille (bussi + lautta). Käytiin myös katsomassa fisuja paikassa Siam Ocean World.

Tässä kohdassa jo odotti kuin kuuta nousevaa, että pääsee johonkin rauhallisempaan paikkaan. Olihan se ihan mahtavaa päästä kattoo, mitä kaikkea Bangkokista löytyy, mut oli sieltä kyllä ihana päästä poiski.
Päällimmäiset fiilikset Bangkokista: liikaa kaikkea. Ihmisiä ihan kauheesti, jättimäisiä kauppakeskuksia, joista ei helposti löydä etsimäänsä. Me yritettiin Jannen kaa löytää tiettyjä kauppoja, mutta paljon joutui tekemään töitä, että kaupat vihdoin löysi. Liikenne on ihan kauheeta...autoja enemmän ku laki sallii. Suomessa, ku oli ollu hirveen kiireen ja stressin keskellä, ei ehkä ensimmäisenä olis halunnu mennä paikkaan, joka on noin hektinen. Toi neljä päivää oli just sopiva aika tuolla kiertelyyn.

23.11. sit klo 8:00 taksikuski haki meijät hotellilta. Haettiin myös muutama muu pariskunta muista hotelleista ja sit suunnattiin bussille. Sit alko bussimatka, joka kesti varmaan joku 5 tuntia. Sen jälkeen siirryttiin lautalle........

....ja siitä nenä kohti Koh Changia :)